דבר העורכת
בסטורי באינסטגרם או בסטטוס בפייסבוק? מיליוני מבקרים חווים את המוזיאונים היום כפי שלא חוו אותם מעולם. למה הם מצפים מביקור מוזיאלי? מה תפקידו של המוזיאון כיום ובעתיד? איך מוזיאונים מתמודדים עם הדרישות וההרגלים החדשים של המבקרים?
העידן הנוכחי של המוזיאונים אינו כולל רק התמודדות עם טכנולוגיות חדשות ורשתות חברתיות אלא עם סיטואציה מורכבת שבתוכה הם פועלים – אתגר שמעמיד קשיים שלא היו בתקופות אחרות. הירידה בתמיכה כספית לצד שוק אמנות גועש, אינפלציה של אירועי תרבות מתחרים כמו ביאנלות וירידי אמנות ברחבי הגלובוס, עלייתם של מוזיאונים בבעלות פרטית והתחרות מול אספנים פרטיים וגלריות מסחריות שכוח הקנייה שלהם גדול יותר ברכישת עבודות חשובות ונדירות (ולפעמים גם אפשרויות התצוגה שלהם טובות יותר) – כל אלה מכתיבים מציאות חדשה שעל מנהלי מוזיאונים להתמודד מולה.
כדי לענות על אתגרים אלה, כמו גם על ההגדרות החדשות של ״מהו מוזיאון?״, מוזיאונים החלו להתרחב, להשיק מבנים חדשים ולחפש דרכים יצירתיות על מנת למשוך מבקרים חדשים.
כאוצרת ראשית ומנכ”לית לשעבר של מוזיאון תל אביב לאמנות וכאוצרת ראשית לשעבר במוזיאון ישראל ירושלים, אני רוצה לחלוק את התובנות והשאלות הללו עם קולגות ממוזיאונים אחרים בישראל ובעולם. נדון בשאלות הבוערות, בדילמות, במטרות ובעניינים שאיתם מתמודדים מוזיאונים היום.
זוהי סידרה ייחודית שכוללת שלושה מפגשים ושלושה סיורים במוזיאונים פעילים שבמהלכם נפגיש את הקהל עם דמויות משמעותיות בעולם האמנות המקומי . זאת על מנת לברר את השאלות, האתגרים והפתרונות שמוצעים היום לאלה שעומדים במוקדי ההחלטות במוסדות התרבות האלה.
אשמח לפגוש אתכם
סוזן לנדאו, מנכ״לית מוזאון תל אביב לאמנות לשעבר